Central Regional
Initiatives
Agreement
in principle between Quebec and Ontario (2000)
On August 30, 2000, in
Montreal, the Ontario and Quebec ministers of transport announced that they had
concluded an agreement in principle aimed at harmonizing load and size limits
for heavy vehicles from both provinces. The agreement is scheduled to come
into force on January 1, 2001 but must obtain the prior approval of both
governments. This agreement is in
keeping with various measures designed to harmonize vehicle load and size
limits, such as the Agreement on Internal Trade and the memorandum of
understanding concerning a federal-provincial-territorial agreement on
vehicle load and size limits. In the case of Quebec, this agreement is also
part of a comprehensive strategy, dating back to 1991, aimed at promoting the
use of high-performance vehicles from the standpoints of road safety, economy
and road infrastructure preservation. This agreement will simplify standards
for heavy vehicle owners and operators, and also shippers, thereby
facilitating vehicle fleet management in both Ontario and Quebec, increasing
competitiveness, and facilitating compliance with standards. The Ontario and
the government du Quebec will benefit from having vehicles that are less
damaging to the road network, easier to monitor and as safe as or safer than
the heavy vehicles currently in use. Requiring suspensions
that enable the weight of a load to be equalized among the axles of a same
group, requiring on-board load indicators to establish the load supported by
certain groups of axles, eliminating auxiliary lift axles in three-axle
groups and replacing them with self-steering axles in four-axle groups are
concrete measures that will better preserve road infrastructures. More
stringent standards for rear bumpers and the setting up of a program to
evaluate the use of on-board monitoring systems, commonly called black boxes,
will increase road user safety. From an economic standpoint, the elimination
of certain incompatibilities and differences in load limits in Quebec and
Ontario will make Quebec export industries and carriers whose vehicles use Quebec
and Ontario roads more competitive. This agreement covers
load limits for tandem axles, triple axles and four-axle groups. With regard
to other standards, heavy vehicles and combination vehicles must comply with
the legislation in force in each respective administration. The main vehicles
covered in this agreement are truck tractors and semi-trailer combinations
with five, six or seven axles. Entente de principe entre le Quebec
et l'Ontario (2000) Le 30 aout 2000, les
ministres des Transports de l'Ontario et du Quebec
ont annonce, a Montreal, la conclusion d'une entente de principe visant a harmoniser certaines normes de charges et de dimensions
des vehicules des deux administrations. Cette
entente est entree en vigueur le 1er janvier 2001. Cette entente
s'inscrit dans le cadre de differentes mesures
visant a harmoniser les
normes de charges et de dimensions des vehicules au
meme titre que l'accord sur le commerce interieur et le Protocole d'entente concernant un accord federal-provincial-territorial sur la reglementation
des poids et dimensions des vehicules. Elle
s'inscrit egalement, dans le cas du Quebec, a l'interieur d'une strategie globale datant de 1991 et visant a favoriser l'utilisation de vehicules performants sur les plans de la securite routiere et de l'economie ainsi que moins dommageables pour les
infrastructures routieres. Par cette entente, les
exploitants et proprietaires de vehicules
lourds de meme que les expediteurs
beneficieront de normes plus simples, ce qui
facilitera la gestion de leur parc de vehicules,
tant au Quebec qu'en Ontario, accroitra leur competitivite et leur permettra de se conformer plus
facilement aux normes. Les gouvernements y trouveront leurs avantages alors
que circuleront sur les routes des vehicules moins
dommageables pour le reseau routier, plus faciles a controler et tout aussi securitaires, sinon plus, que les vehicules actuels. L'obligation
d'utiliser des suspensions permettant une repartition
uniforme de la charge entre les essieux d'un meme
groupe, l'imposition d'un indicateur de charge embarque permettant d'etablir la charge supportee par
certains groupes d'essieux, l'elimination de
l'essieu relevable dans les groupes de trois essieux et son remplacement par
un essieu autovireur dans les groupes de quatre
essieux sont des mesures concretes qui favoriseront
une meilleure protection des infrastructures routieres.
Des exigences plus rigoureuses a l'egard du
pare-chocs arriere et la mise sur pied d'un
programme visant a evaluer
l'usage de systemes embarques de monitorage, communement appeles boites
noires, auront des effets benefiques sur la securite des usagers de la route. Sur le plan economique, l'elimination de
certaines incompatibilites et ecarts
de charges entre les normes du Quebec et celles de
l'Ontario permettront aux industries quebecoises
exportatrices et aux entreprises de transports faisant circuler des vehicules a
la fois au Quebec et en Ontario d'etre plus competitives. Cette entente porte
sur les limites de charge de l'essieu tandem, de l'essieu tridem (essieu
triple) et du groupe de quatre essieux. Quant aux autres normes, les vehicules et les ensembles de vehicules
doivent etre conformes aux dispositions legislatives et reglementaires
applicables dans chacune des administrations. Les principaux vehicules vises par cette entente sont les tracteurs
semi-remorques a 5, 6 et 7 essieux. |
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